fbpx

BLOG HELUKABEL POLSKA

Wiarygodne źródło informacji o kablach i branży elektrycznej

Przewód HELUFLON-FEP-6Y w wiązce elektrycznej bolidu RT08

23.06.2017
Print Friendly, PDF & Email

PWR Racing Team, to zespół utworzony przez grupę studentów z Politechniki Wrocławskiej, który od 2009 r. łączy wspólny cel: budowa bolidu wyścigowego i start w międzynarodowych zawodach Formuła Student. Jest to najbardziej prestiżowy konkurs dla studentów na świecie, mający wyłonić najlepszych inżynierów i menadżerów. Jest to również znakomita okazja do połączenia teorii z praktyką, gdzie wiedza zdobyta na studiach przekłada się na budowę samochodu wyścigowego.

Zdjęcie wiązki HELUFLON

Do tej pory w zespole powstało 8 zaprojektowanych i zbudowanych od podstaw bolidów. Sezon 2015/2016 zaowocował stworzeniem bolidu RT07, łączącego najlepsze rozwiązania ze wszystkich poprzednich aut. W modelu RT07 pojawia się nowy absorber o strukturze plastra miodu – ponad 40% lżejszy niż poprzednie prototypy wykonywane z profili aluminiowych. Dzięki tym wszystkim innowacjom bolid RT07 wygrał konkurencję Acceleration, będąc najlepiej przyspieszającym autem spalinowym na torze Silverstone(FS United Kingdom) i Hockenheimring(FS Germany).

Bolid RT08 to najnowsza konstrukcja PWR Racing Team, najbardziej doświadczonego zespołu klasy Formula Student w Polsce. Po zakończeniu fazy projektowej, trwającej od września do końca 2016 r, zespół przystąpił do budowy nowego bolidu. Zaadaptowano w nim wiele nowoczesnych rozwiązań, które z pewnością pozwolą powtórzyć takie sukcesy, jak pierwsze miejsce w konkurencji Acceleration w czasie najbardziej prestiżowych zawodów w Niemczech na torze Hockenheimring.

180 m przewodu, 1800 g wagi

Krwioobiegiem i układem neuronów wszystkich systemów elektronicznych i elektrycznych, a więc i jedną z najważniejszych części bolidu jest wiązka elektryczna. Przekazuje ona ogromne liczby sygnałów od czujników, umożliwia sterowanie elementami wykonawczymi takimi jak wtryskiwacze paliwa czy cewki zapłonowe. Ponadto, musi być możliwie lekka i odporna na trudne warunki pracy, takie jak paliwo, oleje oraz wysoka temperatura.

Zdjęcie wiązki HELUFLON

Wiązki elektryczne stosowane w Motorsporcie przeszły bardzo poważną ewolucję. Zaczęto stosować coraz lżejsze materiały, począwszy od złącz, a kończąc na przewodach. Te ostatnie, stanowią główną masę wiązki. W celu redukcji masy stosuje się dwie techniki. Pierwsza to projektowanie wiązki z użyciem komputerowych środowisk 3D.

Pozwalają one bardzo precyzyjnie prowadzić przewody, gwarantować im odpowiednią długość i promienie gięcia. Dodatkowym atutem jest możliwość znacznej jej optymalizacji. Drugą techniką jest redukcja przekrojów oparta o dokładny pomiar poboru prądu przez różne urządzenia, a także dokładne poznanie sygnałów, które dane przewody mają przenosić. Przykładowo, nie ma żadnej potrzeby, aby sygnał od czujnika położenia przepustnicy był przesyłany przez przewód o przekroju 0,5 mm2, w zupełności wystarczy tutaj przekrój poniżej 0,15 mm2.

Zdjęcie wiązki HELUFLON

Dodatkowym atutem, są same właściwości wybranych przewodów. Budowa wiązki w bolidzie RT08 z sukcesem zakończyła się z sukcesem już w marcu 2017 r. Jej masa to 1800 g, uzyskana przy zastosowaniu 180 m przewodu HELUFLON -FEP-6Y. O wykorzystaniu tych przewodów zadecydowało głównie to, że są one, dzięki izolacji fluropolimerowej, bardzo lekkie, mają dobre właściwości mechaniczne, odporność na wysokie temperatury (do 2050C) oraz niewrażliwości na paliwa i oleje. Dzięki bardzo elastycznej konstrukcji możliwa jest redukcja naprężenia w wiązce, a co za tym idzie zminimalizowanie prawdopodobieństwa awarii. Pozwoliły one także znacznie zredukować masę wiązki.

Sama wiązka została w całości zaprojektowana komputerowo – począwszy od schematu 2D, a kończąc na modelu trójwymiarowym. Następnie wygenerowane zostały tablice montażowe oraz raporty pozwalające na docięcie przewodów na odpowiednie długości. Po umieszczeniu ich w koszulkach termokurczliwych zostały zamontowane bardzo lekkie złącza Deutsch

Autosport

 

Zdjęcie wiązki HELUFLON

 

Dla zespołu PWR Reacing Team jednym z założeń było wykonanie jeszcze lepszej wiązki niż w modelu RT07. Wydawało się to niemalże nieosiągalne, gdyż zeszłoroczna elektronika wykonana była na bardzo wysokim poziomie. Dziś jednak możemy oglądać efekty pracy zespołu – dzięki wykorzystaniu komponentów z najwyższej półki wiązka spełnia najwyższe standardy jakości.

 

Zdjęcie wiązki HELUFLON

 

« Wróć do listy artykułów

Zobacz również: